יום שני, 15 בנובמבר 2021

ריאיון קצר עם קסטנדה

 

הריאיון נערך ב-1973, כשנתיים אחרי פרסום "מסע לאיכטלאן" ושנה לפני הופעת "סיפורי עוצמה". קרלוס בן 36 וסיים את חובותיו לתואר דוקטור (כך הוא מספר בריאיון), וגם, על פי הריאיון, הוא סיים את החניכה שלו.
המאמר צץ (מבחינתי) לפני כמה ימים. תרגמתי עתה כמה קטעים ממנו ואני מביא אותם להלן.
אצרף בסוף לינק למאמר במלואו באנגלית, למי שירצה לקרוא את כולו, וצילום של הכתבה בעיתון (צילום של חלק ממנה).
.
הקטעים שתרגמתי להלן הם כאלה שחשבתי שהם ראויים להדגשה, שיש בהם חידוש כלשהו, ולו מבחינת הנוסח.
.
מעניין האזכור של האמירה המופיעה ב"מסע לאיכטלאן", שבה דון חואן אומר שהוא לוחם וצייד, ואילו קסטנדה הוא סרסור. כאן יש לנו הבהרה לאמירה זו, דבר שאין בספר.
**********
אבל יש אמצעים אחרים לכישוף מלבד סמים, ופיוטה אינו חיוני להבנת תורתו [של דון חואן]. את/ה יכול להגיע לאותה הבנה פשוט על ידי שימת לב לגופך שלך. זהו מכשיר מופלא של מודעות. נהגתי לראות את הגוף שלי כעוד חפץ והייתי מנוכר כלפיו. [אבל] השתניתי. הגוף שלי נעשה מודע וחסון [sound]. אני יכול לסבול טמפרטורה קיצונית וכל מיני קשיים. הגוף הוא כל מה שיש לנו במסע החיים הזה. ההתעסקות [concern] עם "תודעה קוסמית" היא חסרת תועלת. ההתעסקות האמיתית שלנו צריכה להיות עם החיים בגופים ערניים [alert] ומטופחים [trim]. כשהשתמשתי בפיוטה ובצמחים אחרים שדון חואן נתן לי, תמיד יכולתי לתרץ את הדברים המוזרים שראיתי. אבל אחר כך, ללא [שימוש ב] סמים, כשידעתי שלא ייתכן שאני הוזה, סוף סוף הבנתי מה דון חואן ניסה להראות לי. אני עדיין מצוי בקונפליקט. השכל שלי אומר: "לא ייתכן שאתה רואה את זה!" הגוף שלי אומר, "אבל אתה רואה!" הלחץ גדול מאוד.
***********
אני חייב להדגיש שיש בעולם הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים [שיש]. הרבה יותר מבניין, או מכונית, או כל דבר. עוד לפני שאנחנו לומדים לדבר, אנחנו לומדים לסנן [screen out] כל כך הרבה ובמקום זאת, לתפוס את העולם כפי שאנשים מתארים לנו אותו. אנחנו מקיימים את התיאור הזה דרך חברות [membership], דרך הסכמה עם אחרים לגבי מה שאנחנו תופסים. הסכמות אחרות ולכן תיאורים אחרים אפשריים. המכשפים מסכימים על תיאור מסוים של העולם שהוא די זר לנו, ואז פועלים בהתאם לתיאור הזה. בתיאור שלהם, לדוגמה, אולי אין אף מכונית - אבל עשוי להיות קויוטה [זאב ערבות] שיכול לדבר איתך. כשאתה מתחיל לתפוס [perceive] את עולמו של המכשף ולפעול על פי חוקיו, קורים דברים מדהימים.
*************
מה שחוסם אותנו ממודעות רחבה הם כל התנאים המוקדמים שאנו מציבים לחיים. אם את/ה מפסיק את התנאים המוקדמים, אתה משחרר את עצמך. דון חואן עושה דברים מלאי דמיון שמפחידים אותי. אם אתה עושה את הדברים האלה, אתה מגלה שאתה נפתח, הופך להיות יותר חי ויותר יצירתי. נניח שמישהו שואל אותך מה השעה ובמקום לומר לו, את/ה מנשק אותו ובורח - זה יהיה לשבור קצת שגרה, [לשבןר] דפוס. דון חואן גם לימד אותי איך להפסיק את הדיבור הפנימי. אתה הולך לאט עם הידיים לצדדים ומביט קצת מעל האופק. מוציא את עיניך מעט ממיקוד על ידי הצלבה קלה. המוח שלך אז מוצף בתמונות, והוא כל כך מתאמץ לסדר את הכל שאתה עובר קצר חשמלי - אתה פשוט מפסיק לדבר לעצמך, מפסיק לחשוב. אתה יכול גם להתרכז בצלילים שאתה שומע בכל רגע. שיטות אלה פותחות אותך לעולם חדש. אתה מרגיש רוממות [high].
************
אני אוהב לכתוב, אבל אני לא חושב על עצמי כעל מדען או אינטלקטואל. אני תלמיד של דרך הלוחם. ב"לוחם" אני מתכוון למי שיכול לספק תיאור מדויק ואחראי על מעשיו [acts] ולחיות כאילו כל רגע הוא הרגע האחרון שלו. כל אחד יכול ללכת בדרך הזו - אתה רק צריך להיות משועמם מספיק מהעולם של ההורים שלך.
************
פעם, לפני זמן רב, הוא [דון חואן] שאל אותי אם אני חושב שאנחנו שווים. הייתי מאוד מתנשא. "כמובן," אמרתי. "כמובן, אנחנו שווים." הוא אמר, "לא, אנחנו לא! אני צייד ולוחם, ואתה רק סרסור [pimp] ארור!" הוא התכוון שאני לא נלחם את הקרבות שלי אלא קרבות של אנשים [אחרים] - האוניברסיטה וכן הלאה - שאפילו לא ידעתי.
הייתי הרוס. הוא פשוט ישב בשקט במשך שעות. הבנתי שיש לו את הכוח והרצון לעולם לא לזוז שוב אם יבחר בכך. הוא יכול היה לשבת ללא ניע עד מותו. הוא הוכיח לי את עליונותו בו במקום. הייתי נפעם ביותר. הוא כל כך חזק, כל כך רחום [compassionate, מלא חמלה]. למרות שהחניכה שלי הסתיימה, אני עדיין רואה אותו לעתים קרובות. אני מבולבל מהרבה דברים, אבל הוא אומר שאם רק אסמוך על ההרגשות שלי, הגוף שלי יספק את אותה הדרכה שיש לו. הוא אמר לי פעם שכל הדרכים מובילות לשום מקום ושחיוני לבחור בדרך עם לב. הוא אמר, "בשבילי יש רק את הדרך עם לב, ועליה אני נע, מביט בנשימה עצורה [looking breathlessly]." זה מה שאני רוצה לעשות.
*************************
לינק למאמר השלם באנגלית:
.

==========================
17.11.21

מותר להשתין בבריכה, אבל לא מהמקפצה ================================
הקטע הבא לקוח מ"יקוש עם הכפיל". הוא כבר זכה לתשומת הלב של כמה פוסטים שלי, אבל הוא ממשיך לספק חומר לעוד ועוד פוסטים. נושא שלא מפסיק לתת :)
.
"על ידי כך שהשתנתי על מדרגות הכנסייה ניתקתי את הקשרים שלי עם הכנסייה לנצח. היא הבטיחה לי שהשתנה היא אחת הדרכים הטובות ביותר של מכשפים לנתק את קשריהם עם דברים."
(עמוד 312)
.
כפי שכבר טענתי, באנגלית יש דימיון מילולי בין השתנה וזעם, המילה piss כוללת את שתי המשמעויות, ונראה שהטולטקים טוענים שיש ביניהן קשר ענייני. מעניין שבעברית יש דימיון מילולי בין השתנה והישתנות.
.
הסרטון הבא מתקשר לנושא זה. הוא פרובוקטיבי, והוא שוחט באיבחת סרטון אחת כמה פרות קדושות.
על רקע הציטוט הנ"ל מ"יקוש עם הכפיל", נראה שהוא עוסק בניתוק, לא ממוסדות הדת, אלא מחולרואיד אחר. והוא לא מצמצם את עצמו להשתנה. זהו סרטון שבא כמעין הסבר, "התנצלות", על כך שהיא עשתה את צרכיה על הדגל. האמת שהיא עשתה זאת על דגלים של חולרואידים נוספים, אבל למפלגה הקומוניסטית הסינית המקומית יש רגישות גבוהה במיוחד לפגיעה בכבודה והיא נעצרה, ומעצרה עשה כותרות בכמה עיתוני טואלט.
.
הסרטון חכם ובוטה (ראו הוזהרתם!), אבל כמו שאומר דון חואן, בחשיבות העצמית לא מטפלים בכפפות של משי.
ואני מוסיף, איך יכול הלוחם להתחיל את היום בלי לשחוט כמה פרות קדושות על הבוקר?!


===========================


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה