יום ראשון, 13 באוקטובר 2019

הכתיבה כתחבולה להעסקת המיינד


כמה מילים על הכתיבה ה"אובססיבית" (לכאורה) של קסטנדה לאורך כל שנות חניכותו, התנהגות שדון חואן עודד.
1. הכתיבה הייתה לו למגן, כי היא סיפקה לו שלווה.
המגנים לסוגיהם מופיעים ב"מציאות נפרדת". הצעתי לאחרונה, בפוסט "מוט לחימום והרגעה", שכפי הנראה אחיזה בפין היא גם כן מגן.
בשלב מסוים דון חואן מעודד אותו לכתוב ואף מגיש לו את הפנקס והעט, לפעמים גם כשלקסטנדה אין שום רצון לכתוב. במקרים אלה הכתיבה משמשת כמגן לסגירת הפירצה, the gap.
2. הסבר מעמיק ל"אחורי הקלעים" של הכתיבה של קסטנדה ניתן למצוא, לדעתי, במבוא לספרה של טאישה אבלאר "מעבר החציה של המכשפים", במבוא לספר:
"וגם, אימון האינטלקט הוא תחבולת מכשפים יעילה, על ידי העסקה מכוונת של המיינד בניתוח ובחשיבה, המכשפים חופשיים לחקור באין מפריע, שדות אחרים של תפיסה. במילים אחרות, כשהצד השכלי עסוק בדרישות אקדמיות פורמליות, הצד האנרגטי או הבלתי שכלי, שהמכשפים מכנים אותו "הכפיל", עסוק במילוי משימות כישוף. בדרך זו סביר שהמיינד החשדן והאנליטי יתערב פחות ואולי אף לא יבחין במתרחש במישור הבלתי שכלי."
(עמוד 13, בתיקונים קלים שלי)

אם נכונה ההשערה שיש לנו כאן הסבר לכתיבה של קסטנדה, אז ניתן להסיק שבזמן שהוא העסיק את המיינד הטפילי שלו בכתיבה, צד שמאל שלו קיבל את שיעוריו, או לפחות היה פנוי לכך.

חג שמח.

**************
www.toltec.co.il
*

הערות ותוספות
==========

13.10.19

שלווה (מגן)


ובגירסה ווקאלית


=============== 
15.10.19

כשנגואל מאחל לך כל טוב, למה הוא מתכוון?
הקטע הבא הוא מתוך "צדו הפעיל".
ברקע הדברים: חברו האנתרופולוג של קסטנדה, ביל, שהביא אותו אל דון חואן בתחנת האוטובוס בנוגאלס (עיירה בגבול ארה"ב מקסיקו), היה אז במצב בריאותי סופני, המוות כבר "נשף בערפו". 

"אם לא היית כה עסוק בעצמך ובבעיותיך, היית שם לב שזה המסע האחרון שלו. היית מבחין שהוא סוגר את ענייניו, מבקר את האנשים שעזרו לו, מברך אותם לשלום. חברך האנתרופולוג דיבר איתי פעם," המשיך דון חואן. "זכרתי אותו בבירור כזה, שלא התפלאתי כשהוא הביא אותך אליי בתחנת האוטובוס. לא יכולתי לעזור לו כשדיבר איתי. הוא לא היה האיש שחיפשתי*, אבל איחלתי לו רק טוב מתוך ריקנות המכשפים שלי, מתוך דממת המכשפים שלי**. משום כך אני יודע שבמסעו האחרון הוא הודה לאנשים בעלי חשיבות בחייו."
(בעברית עמוד 99)

* אם הוא היה האיש שהוא מחפש, הוא היה, כנראה, עוצר עבורו את המוות, כפי שעשה הנגואל אליאס לנגואל-לעתיד חוליאן.
**  I wished him well from my sorcerer's emptiness, from my sorcerer's silence

האם נגואלים מתעסקים באיחולים, בהבעת משאלות?
ברור (לי) שהנגואל או מתכוון או לא מתכוון, אבל הוא אינו מתעסק באיחולים, ועלינו גם לשלול את האפשרות שמא מדובר במקרה זה באקט חברתי להבעת ידידות וכדומה, כפי שמתכוונים לעתים קרובות בהבעת איחולים, כי הרי האיחול לא נאמר בקול. (נגואל יכול להביע איחולים בקול במסגרת ייקוש, אבל זה לא רלוונטי לעניינינו)

אם כן, מה עלינו להבין משימוש זה במילים? 
אני חושב שיש כאן רמז לדמיון שבין התכוונות והבעת מישאלה. כזכור התכוונות נעשית ממצב של שקט "פנימי". ("פנימי" באותו מובן ש"עצירת העולם" היא אירוע פנימי)

אז למה התכוון דון חואן באותם "איחולים"?
ייתכן שהוא עזר לביל להכיר בעובדת מותו הקרב וגרם לו, בכך או באופן ישיר, לנהוג כלוחם במסעו האחרון: להיפרד ולהודות למי שהיה משמעותי בחייו. בטרמינולוגיה של העידן החדש, מדובר אולי בהשתחררות מחובות קארמתיים.
=============== 
15.10.19

עוד קצת מוסיקה שתחשוף אותי :) אבל מה לעשות שאני לא רוצה לשמור אותה רק לעצמי.
Brian Simpson - I Remember When


=============== 
17.10.19

מכיוון שיש קהל למוסיקה שלי, הנה עוד משהו נחמד (במיוחד לליאורה), שלא הצלחתי לזהות אותו. הקלטתי אותו לפני שנים. אם קורא תועה, שנקלע לבלוג הזה שלא בטובתו, מצליח, הוא/היא מוזמן לשתף. אם לא, הוא ימשיך להיות עלום ולתפקד באותה מידת יעילות.
השם והתמונה (מעוררת ההשראה) הם בחירה זמנית שלי, לצורך העלאת השיר ליוטיוב.


=============== 
17.10.19

פסוקו של יום
=========


"A warrior takes his lot, whatever it may be, and accepts it in ultimate humbleness. He accepts in humbleness what he is, not as grounds for regret but as a living challenge.
"It takes time for every one of us to understand that point and fully live it

(לא הספקתי לבדוק, ייתכן ש"סיפורי עוצמה")

מהו האתגר ש"מסתתר" בגורלך?
=============== 
18.10.19

אתייחס בהמשך לשאלה ששאלתי בסוף ההערה הקודמת. לא שכחתי (זה לא אומר שבעתיד לא אשכח, או "אשכח" 😊). 

ההגיג להיום
========
מבט חטוף על האופן שבו מנהיג המוות את הלוחם
==================================
שנאמר: "המוות הוא [ה] יועץ".
יחוס שתי אמירות בספרות שלנו זו לזו עשוי, לעתים, לשפוך אור על כל אחת מהן.
1. "אם אין לך דבר למות למענו," אמר לי פעם דון חואן, "איך אתה יכול לטעון שיש לך משהו לחיות למענו? השניים הולכים יד ביד, כשהמוות יושב על ההגה" ("צדו הפעיל של האינסוף", עמוד 238)
2. "וכך, עם מודעות למוות, עם ריחוק רגשי, ועם עוצמת החלטותיו מכוון הלוחם את חייו באורח אסטרטגי. הידע על מותו [ו/או של מותו] מדריך אותו ועושה אותו מרוחק רגשית ותאב בשקט (silently lusty)." ("מציאות נפרדת", עמוד 138)
.
הערת אגב, סעיף 2 הוא הגדרה טובה מאד למושג "חוסר רבב", מבלי להתחייב שהיא הגדרה ממצה.

הרושם המתקבל משתי האמירות הוא שהמוות מכתיב את הדרך, הוא שאומר מתי לאחוז חזק ( = להשתוקק באופן שקט = להפעיל את עוצמת ההחלטה = להפעיל "כוונה בלתי כפיפה") ומתי לשחרר (ליצור ריחוק רגשי).

שבת שלום.
מהו השלום הזה (לכם)?
זה אותו אחד מ"עושה שלום במרומיו וגו." - כלומר, על פי הבנתי, הרמוניה. ואכן, לדעתי, מי שיכול ליצור הרמוניה במרומים, בין הכוחות הלא-אורגניים, יכול ליצור הרמוניה בינינו.
=============== 
18.10.19

הערה: בסעיף 2 תרגמתי "הידע על מותו [ו/או של מותו]".
מדוע?
ראשית כי יש אפשרות לשונית לתרגם כך,  The knowledge of his death
וכפי שטענתי בעבר: כדי שהמוות יוכל לייעץ ולהנהיג, צריך שיהיה לו ידע, לא?
=============== 
18.10.19

איך אפשר לצאת לשבת ללא זמר המרפרף על השפתיים ?!
עוד משהו של בריאן סימפסון, Dave Koz על הסקסופון.
גירסה יפה ל"הנערה מאיפנמה".


=============== 
19.10.19

מהו האתגר "המסתתר" בגורלך?
בעקבות הציטוט שהובא לעיל המורה לך לראות בגורלך אתגר ולא עילה לצער וחרטה.
אני בדיעה שהאתגר בגורלך הספציפי, הדמות שבה את/ה נמצא היום ("בימים טרופים אלה" 😊) הוא לשמור על ריחוק אמוציונלי: אין לנו עניין בעליות והירידות בעולמם של בני האדם, בגלים של הדרמה האנושית, אומר, פחות או יותר, דון חואן.
כלומר, האתגר הוא לא לקרקע את עצמך בגלל אחיזה רגשית בדברים.

אבל ישנו גם אתגר אחר ללוחם, אתגר שהוא לדעתי מעבר לגורלו הספציפי הנוכחי.
זהו האתגר להלך את הדרך, דרך עם לב, לכל אורכה. לדעתי, זוהי הדרך המוליכה פנימה אל ההאצלות הענבריות של המודעות, המהוות את הרוח.
האתגר להלך עד לסוף הדרך הוא משום, לדעתי, ככל שנכנסים עוד ועוד לתחום ההוא, כך מאבדים אחיזה בעולם הפיסי החושי.

דברים אלה הם הצעה פרשנית בלבד.

משהו לשובב את העין

=============== 

19 תגובות:

  1. חג שמח, אבי
    האם גם בכתיבה שלך אתה מעסיק את המיינד לצורכי הסחה?
    בטקסטים שלך אתה עוסק במיינד (ניתוח אינטלקטואלי ) וברוח, כמובן
    אני חושבת שהנפש שלך מציצה לה במוזיקה שאתה בוחר להשמיע

    השבמחק
    תשובות
    1. חג שמח, ליאורה
      :) בכתיבה שלי אני אכן מעסיק את המיינד במשימות אינטלקטואליות, אבל אני לא בטוח שצד שמאל שלי מנצל את ההזדמנות שההשגחה נחלשה ונכנס לפעולה. ואולי כן, מי יודע, אנו הרי מנותקים מכל מה שקורה שם, בצד שמאל.

      מחק
  2. אתה חושף את המיינד/מחשבות שלך באתר בלי הפסקה ו"מסתכן" בחשיפונת של הנפש דרך מוזיקה שאולה:) :)
    מודה בשם המאזינים. תענוג.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, ליאורה.
      המזל הגדול שלי הוא שאין לי הרבה קוראים :)

      מחק
  3. השיר באמת יפה. מוזר שנעלם לו ככה באוקיינוס האינטרנטי (בדר"כ החכה של גוגל יעילה מאוד)
    אני קוראת עכשיו, לאחר שזנחתי מספר שנים, את ספר המתים והחיים הטיבטי. סוגיאל רינפוצ'ה שכתב אותו (ערך, הנגיש, שכתב) כותב במבוא לספר על חדר מגוריו המורה הדגול שלו ג'מיאנג קיינטסה כך: " היה זה חדר נפלא, לא גדול במיוחד, אך בעל אוירה מכושפת, גדוש חפצים מקודשים, ציורים וספרים. שמו היה "גן העדן של הבודהות" , "חדר ההתעצמות"..."

    השבמחק
    תשובות
    1. ברכות על קריאת הספר. יש לי אותו, אבל לא עשיתי יותר מלעלעל בו.
      דון חואן מתייחס באמירה אחת קצרה לספר המקורי "ספר המתים" הטיבטי.
      גם בבית המכשפים היה חדר מכושף דומה מאד של חפצים מוזרים וחסרי מובן שהובאו בחלימה על ידי הנגואל אליאס. החדר מוזכר מדי פעם בספרים וגם בספר של טאישה, ואני משער שזה הטריגר לאמירה שלך.

      מחק
  4. נכון, הזכיר לי...יש עוד דברים, כמובן, מדיטציה במערה, לדוגמא...
    אני מארגנת לי את ה"תורות" השונות לפי הבנתי. הטולטקים מדברים על משמעות החיים והמוות עבור המכשף הלוחם ומשנתם לא נגישה לאדם הרגיל...הטיבטים מתייחסים לכל אדם כלוחם...בעצמו, במיינד, ברעשים שמסתירים את התודעה האמיתית.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה שייחסת לטיבטים נכון גם לטולטקים. הלוחם הוא כל אחד מאיתנו שנלחם על המודעות שלו, ובשלב מסוים נקרא "לוחם" או "מכשף", זה הכל. :)

      מחק
  5. בוקר טוב אבי,
    חזרתי מצעידה (מחשבות ליליות ומחשבות אחרי צעידה הן הבהירות ביותר עבורי)
    והנה מה שהסתדר לי למילים היום (בערך):
    תלמיד חדש (שמפקפק בצדק) שואל בדר"כ על המטאפיזיקה "מאיפה הידע?"
    לפעמים ניתנות לו תשובות . פעמים רבות התשובה היא שיש /היו אנשים שנכנסו ל"פרדס" ו"ראו" את הדברים.
    יש כמובן פנטזיונרים, מתחזים, שקרנים...אבל, בבסיס תורות "האמת" קיימת אמת ש"נצפתה" ע"י נאגוולים, נביאים, בודהות ...והועברה אלינו
    הרבה מן המשותף יש לתורות האלה מן הסתם
    ממה נובע השוני?
    מהמרחב הרוחני האינסופי, אני משערת
    מכך ש"תייר" ממקסיקו ראה חלקים שונים מ"תייר" מהודו, מישראל...
    ומכך שהיכולת להעביר עולם שאינו מבוסס חושים ומוגבל למחשבות אנושיות לשפה החושית ולמילים הוא , כנראה, קשה להפליא , שלא לדבר על כך שהתרגום כאן נעשה לספרדית, לסנסקריט, אנגלית, עברית, אכדית וכו'... בקיצור, אתה מבין אותי (מקווה:))

    השבמחק
    תשובות
    1. בוקר טוב,
      החניכה הטוטלקית מרבה מאד בהליכה. לא במקרה. דון חואן אומר שיש בה תחבולה. ייתכן שזה קשור לנושא הפוסט הזה: העסקת המיינד ושחרור הכפיל לענייניו. במיוחד אם הולכים בהתאם לפרקטיקת "ההליכה הנכונה".
      אני מסכים שיש חפיפות בין התורות והמטפיזיקות, וחלק!!! מהשוֹנוּת נובע מהבדלי שפה ומושגים.
      עם זאת, אני לא חושב שלכולם יש את אותו עומק או רוחב מבט. כמו במשל הפיל והעיוורים, כל אחד נוגע בחלק אחר של הפיל, אבל מי מצליח לבנות את התמונה הכוללת של פיל?
      יש לי הרושם שהראייה של הטולטקים היא העמוקה והמקפת ביותר, ולכן אני נצמד לתורתם (או היא אליי :)). אני כמובן לא מכיר אלא פסיק קטנטן מהתורות הרוחניות האחרות הקיימות.
      דון חואן אומר על ספר המתים הטיבטי שהוא אינו מבטא ראייה אנרגטית, כי במוות שום דבר אינו נשאר כפי שהיה. הוא מתחמק משאלתו של קסטנדה, אם כן מה מתארים הדברים שבספר.
      דרך אגב, דון חואן אומר שיש שני שלבים למוות, הראשון רך והשני קשה.
      כל הדיווחים של החוזרים מהמוות הם כנראה של חוזרים מהשלב הרך, העדין (אפילו יפה ומלהיב).
      המסקנה שלי היא: להיצמד (מתישהו) לשיטה אחת ולהישאר פתוח לרעיונות מתורות אחרות, אבל מתוך זהירות ומודעות, כדי שלא ליצור סלט. כל תורה מכוונת אותך ליעד מסוים, ריבוי תורות מכוון אותך למקומות שונים.
      נדמה לי שכאן כתבתי לאחרונה ש(עבורי) שמירת קשר העין עם התורה הטולטקית בזמן ביקור ב"שדות זרים" הוא שסתום הביטחון, הוא שמירת האחיזה ברוח הטולטקית.

      מחק
    2. כשכתבתי שיטוט בשדות זרים מתוך זהירות ומודעות, התכוונתי לשאלת השאלה: איך מתיישבים הדברים עם התורה הטולטקית, האם הם תואמים אותה, סותרים אותה, מוסיפים מידע שחסר בה...

      מחק
  6. פעם ,באחת מההרצאות באנתרופוסופיה, נאמר שיש נשמות שיורדות לעולם ונתקעות כאן במקום שלא יועדו לו (לדוגמא, אשה שהפילה את ולדה, נשמתו תוולד למשפחה או למקום פחות מתאים לה ) בד"כ אותן נשמות-אנשים, יחושו זרים במקומם... אם?!?!? יש בכך אמת כלשהי (וגם אם לא, מה אכפת לי להשתעשע מעט ברעיון..:)) אתה דוגמא טובה לכך... תאר לך כמה נוח היה לך לחיות במחיצת קהילה טולטקית... הבלוג היה מפוצץ מתגובות .
    מעבר לכך, הרוח לא הייתה צריכה לחטט בין אלפי התינוקות במדינה שנמצאת בסוף העולם שמאלה (יחסית לדרום אמריקה) כדי למצא אותך :)

    השבמחק
    תשובות
    1. טוב שאת משתעשעת ברעיונות.
      הסיכוי לחיות בקהילה טולטקית במרכז אמריקה דומה לסיכוי לחיות בקהילה כזו כאן, לדעתי.
      זה כמו שהמצרים של היום קרובים יותר למצרים הקדומים כי יש בארצם פירמידות ושאר שרידים. חוץ מזה הגיאוגרפיה אינה משנה. ברמה האנרגטית המרחקים נמדדים אחרת, לדעתי. המרחק נמדד על פי מספר המתווכים. זה רעיון להרחיב את הנושא בפוסט (זה יהיה עוד שעשוע במחשבות).
      לדעתי, יותר חשוב מהמיקום הגיאוגרפי הוא אולי התזמון. לחיות בתקופה שהתורה הטולטקית זמינה בספרים היא מזל גדול. הספרים החלו לצוץ החל מ-1968, והאחרונים ב-1998. 4 שנים אחר כך יצא הספר של ארמנדו שגם שייך למסורת. לפני כן לא היו ומי יודע אם בעתיד יהיו, כי יש סיכוי טוב שמתישהו יתחילו לסלף ו/או להשמיד אותם.
      זו באמת זכות גדולה מאד. אני לא יודע למי להודות :)

      מחק
  7. תשובות
    1. תני לה עוד קצת זמן :)
      בינתיים, בזמן שאת ממתינה, קחי את ההמלצה הטולטקית: היי חסרת רבב.

      מחק