יום חמישי, 31 באוקטובר 2019

הטריק הכביר - מודעותך להיותך מת


צלילי סקסופון נעימים.


בפוסט זה אשיב על שאלה שהעליתי באחד הפוסטים האחרונים:
האם יש רמז לנוהג לצרף לַמֵת מטבע, על פיו או בתוך פיו, כדי שיוכל לתת, כתשלום או כשוחד, למשיט של המעבורת אל השאול?
שמו של המשיט ביוונית  כַּארוֹן, ושם הנהר אַכְּרוֹן.
ואני תוהה שמא  מקור שמו הוא "חַרוֹן" העברי, דבר המתאים לאופיו, והנהר, בהתאם: אחרון; הנהר האחרון, ואם אנו כבר בשוונג: ים סוּף, מלשון סוֹף.
חומר למחשבה.

"גם אני מת?" שאלתי.
"אתה מת", אמר. "בכל אופן, הטריק הכביר של המכשפים הוא שהם מודעים להיותם מתים. הכרטיס שלהם אל חוסר הרבב * חייב להיות עטוף במודעות. בעטיפה הזו, אומרים המכשפים, הכרטיס שלהם שמור כמטבע נוצץ ביום שבו הוא יצא מן המטבעה.
את כרטיסי אני שומר מזה שישים שנה, והוא כמטבע שאך יצאה מהמטבעה."
("כח השקט" עמוד 168)

* בתרגום כתוב "חירות". זה נכון עקרונית כי משפט דומה  נאמר כמה שורות קודם לכן, ושם נאמר שמדובר בכרטיס אל החירות, אבל השמטה של "חוסר הרבב" תמנע מאיתנו הקוראים לקשר בין חירות לחוסר רבב. ובכלל, אין הצדקה לחריגה מהטקסט.

באנגלית:

"Am I dead too, don Juan?" I asked. "You are dead," he said. "The sorcerers' grand trick, however, is to be aware that they are dead. Their ticket to impeccability must be wrapped in awareness. In that wrapping, sorcerers say, their ticket is kept in mint condition. 
"For sixty years, I've kept mine in mint condition."

אם כן, מדובר כאן על כרטיס אל החירות, הוא חוסר הרבב. 
הכרטיס הושג על ידי דון חואן בעקבות מותו. מכיוון שהמכשפים השלימו את עבודת הסיכום עד תומה, הנשר לא קיבל אותם, ומאידך גם לא איפשר להם לחלוף על פניו הלאה.
יש לנו כאן הבהרה של רעיון ה"העתק" של עצמך המוגש לנשר. הכרטיס השמור הזה הוא כנראה ההעתק.  נאמר במפורש שעבודת הסיכום יוצרת את ההעתק (נדמה לי שבספר של ארמנדו).

ראוי לשים לב שבקטע הנ"ל לא מוזכרת המילה "מטבע" כלל, אלא בתוך הביטוי "in mint condition" בלבד. ועל כן המילה "נוצץ" צריכה להימחק ללא זכר!!!
"mint" מציין מטבעה, מקום שבו יוצרים מטבעות.
הביטוי "in mint condition" מציין את מצבו של דבר כחדש, שלא נעשה בו שימוש, מצב מושלם.

רעיון דומה ישנו ביהדות: כולנו מקבלים בהגיענו לעולם בגד צחור מהבורא, אבל רק החכמים או הצדיקים שומרים עליו נקי, כחדש (ללא רבב. כאן יש לנו חיבור מצוין בין חטא לרבב. במובן המקורי של המושג "חוסר רבב" באנגלית נמצאת המשמעות הקדומה: "אי האפשרות לחטוא").

אבל ישנו מובן נוסף ל"mint", ואי אפשר להתעלם ממנו כשאנו עוסקים בתורתם של הטולטקים: כוונה, תכלית, ומושגים נלווים כמו : ניסיון, מאמץ.
אם נלך עם הפירוש הזה, כלומר נוותר על המילים כביטוי, אז דון חואן שומר על כרטיסו במצב הכוונה שלו, אולי הכוונה הראשונית, הכוונה הטהורה (כלומר, חיבור אל הכוונה הכללית ואי היצמדות לכוונה הספציפית המגדירה כל אחד מאיתנו).
חומר למחשבה.

"כוונה טהורה" זה ניסוח שלי, לציין כוונה המכוונת אל עצמה, ולא אל שום דבר בעולם. בספר של ארמנדו נאמר שבמסגרת ניסיונותיהם, כיוונו המכשפים את כוונתם אל עצמה (על פי זיכרוני, וזה לא הפיתרון הסופי שאליו הם הגיעו בניסיונותיהם).

אחרי קאנט ו"ביקורת התבונה הטהורה" שלו, הגיע הזמן ל"ביקורת הכוונה הטהורה" :)

שורה תחתונה, יש בספרות שלנו רמז קל למטבע שנותנים למוות או לשליחו, אבל די ברור שהוא אינו משמש לצורך הנסיעה במעבורת של המוות, אלא התחמקות ממנה. אנו זוכרים שבסוף הריקוד האחרון של הלוחם, כשהמוות נאלץ לצפות בריקודו, לבסוף מצביע המוות אל הדרום (משם נכנסת לעולמנו האנרגיה, הזמן...).
במקום אחר נאמר שהמכשפים גילו פתח התחמקות מהמוות.

חידה
מדוע מכנה דון חואן את כל העניין "טריק כביר"?
לכאורה אין כאן שום טריק, הרי הוא ושאר המכשפים עברו מוות ממשי. היכן הטריק?
ושאלתו של קסטנדה מוזרה: "האם גם אני מת?". לכאורה הוא אמור לדעת אם הוא עבר מוות.


**************
www.toltec.co.il
*

הערות ותוספות
==========

31.10.19

עוד צלילי סקסופון קסומים


=============== 
1.11.19

אני לא יודע למה אני תמיד נזקק לספר של ארמנדו כאסמכתא שעבודת הסיכום היא שיוצרת את ההעתק. 
הנה קטע מ"אמנות החלימה" הטוען זאת.

Don Juan stated that the old sorcerers' rationale behind the recapitulation was their conviction that there is an inconceivable dissolving force in the universe, which makes organisms live by lending them awareness. That force also makes organisms die, in order to extract the same lent awareness, which organisms have enhanced through their life experiences. Don Juan explained the old sorcerers' reasoning. They believed that since it is our life experience this force is after, it is of supreme importance that it can be satisfied with a facsimile of our life experience: the recapitulation. Having had what it seeks, the dissolving force then lets sorcerers go, free to expand their capacity to perceive and reach with it the confines of time and space

מעניין מדוע לעתים שם דון חואן את התובנות בפי המכשפים הקדומים, ומתי הוא פשוט אומר אותן ללא קרדיט למישהו. 
תשובה אפשרית: יש גם הסבר ממין אחר. אני נוטה מאד לאפשרות הזו, כלומר יש הסתכלות אחרת לחלוטין על העולם. 
אולי נוכל לחשוף אותה על ידי קיבוץ כל האמירות המיוחסות למכשפים הקדומים לעומת אלה שאינן. 
הצעה למחקר.

כדאי לשים לב בקטע, שהכוח הממיס, הממית, הוא שהעניק, הלווה, את המודעות כדי שנעשיר אותה בהתנסויות חיינו, ואותה הוא דורש שנחזיר לבסוף. אי אפשר שלא להחזיר אותה. כפי הנראה, ככל שאת/ה משתמש במודעות הזו את/ה נמצא על המגרש של הנשר. אתה "משחק" עם ההלוואה שלו, ומתישהו תידרש להחזירה. 

הכרטיס העטוף במודעות, שהוא כמו מטבע שאך יצאה מהמטבעה, הוא ההעתק, ה-facsimile , והמודעות שבה הוא עטוף היא כנראה זו שאותה דורש הנשר. ייתכן מאד שהכרטיס עצמו הוא ההאצלות הענבריות, האצלות של מודעות טהורה; המהוות את הרוח. הפירוש הזה דורש שמדובר בכרטיס שאותו מציגים לביקורת ולא מוסרים אותו :) המודעות היא הספח שאותו לוקח המבקר.
אני לגמרי לא בטוח שזה פירוש נכון. זו רק הצעה, הרהור.
=============== 
1.11.19

לגבי הטריק:
מכיוון שקסטנדה אינו יודע שהוא במצב מת (dead), ייתכן שגם אנו במצב כזה ואיננו יודעים זאת, או איננו מודעים לכך.
הטריק הוא להיות מודע לכך.
עדיין לא ברור מדוע מודעות זו היא בגדר טריק. ייתכן (ספקולציה מספר 2) שאנו צריכים להעמיד פנים כאילו אנו מתים, למרות שאנו ממילא במצב זה. העמדת פנים במובן של הטמעת הרעיון כאילו הוא אמת.
ייתכן גם (ספקולציה 3) שתובנה זו, שאנו כבר מתים, מושגת בתום עבודת הסיכום, ואז הטריק הוא עבודת הסיכום עצמה.
=============== 
1.11.19

זו כנראה לא הגירסה הכי מוצלחת לשיר הכל כך מפורסם הזה: "סיפור אהבה",
אבל היא תוציא אותנו אל השבת עם צלילים מכוונים (לא קשור ללהקת צליל מכוון, אלא לכוונה ככח קוסמי).

שבת שלום.


=============== 
2.11.19

האפשרות הפרשנית שהצעתי שהטריק נמצא בעבודת הסיכום עצמה מקבל תמיכה במשפט הבא:
"הוא הציג את עבודת הסיכום כתכסיס שנוקטים בו המכשפים כדי להביא לידי הסחה זעירה אך מתמדת של נקודת המאסף." ("אמנות החלימה" עמוד 137 למטה)
ובשפת המקור:
 He postulated the recapitulation as a sorcerer's ploy to induce a minute but steady displacement of the assemblage point. 

אמנם הוא לא משתמש כאן בדיוק באותו מונח כדי לציין "טריק", אבל זה, לדעתי, חלק מהמכשולים המוצבים באופן מכוון על דרכו של הקורא. מהקטנים שבהם.
=============== 
2.11.19


משמעות טולטקית לא נפוצה לדימוי נפוץ של המוות:
המוות כקוצר.
=======================================
הקטע הבא לקוח מ"אמנות החלימה", התרגום שלי. הוא אינו ספרותי ואינו זורם כי העדפתי לדייק את הנאמר.
.
"יש ביקום כוח הורס (או ממיס, dissolving) שלא ניתן להעלותו על הדעת, ההופך אורגניזמים לחיים בכך שהוא משאיל להם מודעות. כוח זה גם הופך אורגניזמים למתים על מנת להוציא [מהם] (או להפיק, לסחוט, extract) את אותה מודעות שהושאלה [להם], אותה האורגניזמים העצימו (או הגדילו, enhanced) דרך התנסויות חייהם."
(עמוד 138 למעלה)
.
הערה: על רקע המושג "הים האפל של המודעות", בו האורגניזמים "טבולים", כדאי שלא לפספס את דימויי ההמסה והסחיטה.
.
בעקבות ציטוט זה, הדימוי של המוות כקוצר מקבל משמעות שונה מהמוכר, כמדומני.
.
הציור הוא של Victor Prouve, כנראה.


=============== 
3.11.19

אפרופו הציור הבאמת מרשים: בעיניים טולטקיות הייתי אומר שהאישה המרימה שיבולת אל המוות הקוצר מציעה לו תחליף, העתק :)
=============== 

4 תגובות:

  1. הי אבי,
    מודה שקשה לי לעכל את הפוסט הנוכחי... אולי חסרות לי הבהרות.
    האם האפשרות שאנו מתים היא אותה משמעות שהחיים הם בעצם חלום? ( אנו ,בעצם, "נחלמים"?)
    אם הבנתי נכון, מלחמתם- מטרתו של הלוחם היא המלחמה במוות שהוא חזרה לאוקיינוס התודעה/ הנשר ולכן איבוד כל זהות נפרדת
    בקיצור, יש לי מישמש גדול בנושא המוות הטולטקי
    שבת שלום ומבורך

    השבמחק
    תשובות
    1. הי ליאורה,
      איך שראיתי שיש תגובה מיד חשבתי שזו את :)
      הערה כללית: אני חושב שהאמת הטולטקית, ביסודה, צפויה לעורר דחייה גדולה מצד המיינד שלנו, שהוא מיינד זר, והסיבה היא כי זו אמת שעניינה החושפת את הזרות של המיינד ואת תחבולותיו ותרמיותיו. המיינד יגיב לאמיתות הללו בטענות דחייה שונות: מחשבות הזויות, טיפשיות, נוגדות את האינטואיציה שלנו וכו. אם כך, זה מצריך מאיתנו מודעות לכך ולתגובותינו. השהיית השיפוט, התגובתיות, היא בכלל ערך בדרך הטולטקית, לא רק במקרה זה.
      לכן קושי לעכל לא ירתיע אותנו :)
      שנית, אני רק מציע הרהורים ופרשנויות ולא אמיתות נחרצות. לכן, צריך לקחת אותן ככאלה.
      בהנחה שלא רק קסטנדה מת, אלא כולנו, וזה משתמע מהאמירה שהטריק של המכשפים הוא לדעת שזהו מצבם, טריק ביחס לבני האדם האחרים, אז ייתכן מאד, כמו שכתבת, שמשמעות הדבר היא שהחיים הם חלום. יש לכך המון תמיכה: ראשית נאמר במפורש שהמציאות היא לא שונה מהותית מכל חלום אחר. שנית, נאמר שבשלבים מתקדמים של החלימה מבינים שלא אני החולם חולם את הכפיל שלי, אלא ליהפך. וישנן עוד אמירות שתומכות בכך שהמציאות היא חלום. לאחרונה הצעתי שהעובדה שאיננו זוכרים את המציאות הזו, הרגילה, בחלומות, וכשאנו שקועים בהם הם נחווים כמציאות לכל דבר, היא תמיכה מצוינת לכך. הצעתי שהמיינד הטפילי היה שמח למנוע מאיתנו כל זיכרון של חלום, אבל הוא מנסה ולעולם לא יצליח בכך, כנראה. זה המזל הבסיסי שלנו. ככל הנראה זהו חלק מחוק הנגואל, חלק ממתנת הנשר.
      אכן נאמר שהלוחם המשתחרר מהמודעות שניתנה לו על ידי הנשר ומחזירה בשלמותה, שומר על זהותו. אבל להבנתי זו איננה הזהות המוכרת שלנו, ולו מהטעם הפשוט שהרגע הזכרתי שהכפיל חולם את האני.
      גם לי יש מישמש גדול, את לא לבד. פה ושם יש לי הרגשה של הבנה, וכמו שאמר דון חואן, בניסוח שלי: תחושת ההבנה היא רק הרגשה שאנו מדביקים למחשבות מסויימות. :)
      בשורה התחתונה, הפרשנויות שהצעת הן נכונות לדעתי.
      לעתים לא נדירות אני חושב שהמישמש הזה הוא חלק הכרחי של העברת התורה. הידע הזה אינו יכול להתעכל על ידי המיינד הזר. הכמות האינסופית של מידע שיש בספרים והחידתיות שלהם אמורה hopefully להוביל להכרה שהמיינד שלנו הרגיל, הזר, אינו יכול להבין, לא את המציאות (נאמר במפורש) ולא את התורה הזו. הכרה זו משחררת אותנו מהרודנות של המיינד, משאיפתו להשתלט על דבר בחיינו.
      אני בדיעה שצריך ללכת בו זמנית בשני הנתיבים: מצד אחד לנסות להבין ככל הניתן את הכתובים, ומצד שני להחזיק במחשבה, לבחור להאמין בה ("ההכרח להאמין"), שלא ניתן להבין הכל.
      המחשבה שניתן להבין הכל היא מכשול גדול כמו המחשבה שאנו חיים לנצח. הראשונה מודגשת במיוחד, כמדומני, ב"צדו הפעיל של האינסוף". השני מוזכר ללא סוף בכל הספרים.
      שבת שלום.

      מחק
  2. אני כמעט בטוחה שהבלאגן אצלי בראש גדול משלך
    תודה על התשובה המפורטת והמסדרת במקצת
    כייף שהכל מסתורי

    השבמחק
    תשובות
    1. אנחנו לא עושים תחרות אצל מי הבלאגן בראש גדול יותר, mind you :)

      מחק