יום חמישי, 13 באפריל 2017

הרגשות כלפי האם

 Feelings

בקולה היפה של שירלי בייסי, שלעד יזכיר לי את ג'יימס בונד.



 *****

התחלתי לקרוא את "משנתו של דון חואן". 


קראתי אותו לפני שנים רבות מכריכה לכריכה ומאז כמעט שלא נגעתי בו, וגם לא ב"מציאות נפרדת".

הגיע הזמן.

יש נושאים המופיעים בספר אחד, או בשניים עוקבים,  ואינם מופיעים עוד בשאר הספרים, לפחות לא באותה טרמינולוגיה. אחד הנושאים היחודיים לשני הספרים הראשונים הוא, כמדומני, "דרך עם לב".

בהקדמה שכתב פרופ' בן עמי שרפשטיין לתרגום העברי של ספר זה, כשבאנגלית כבר הופיעו שלושה ספרים של קסטנדה, הוא מספר על גירסאות שונות של סיפור חייו. הגירסה שמספר קסטנדה, לפיה הוא נולד ב-1935 בברזיל, כשכל שאר העובדות מראות שהוא נולד 10 שנים קודם לכן בפרו.

בעקבות כך גם הסיפור אודות הוריו שונה וכו. 

מתוך ההקדמה של פרופ' שרפשטיין:
כאשר הואשם ששיקר בספרו על אמו ועל חייו בכלל, השיב: "רגשותיו של אדם כלפי אמו אינם תלויים בביולוגיה או בזמן... לבקש ממני לאמת את חיי בהספקת נתונים סטטיסטיים דומה לשימוש במדע לאישור תקפותם של מעשי קסמים. כך נשדד העולם מקסמו וכולנו נעשים אבני דרך.

רפרפתי על המאמר מעיתון הטיימס של מרץ 1976, משם לקח בן עמי שרפשטיין את הדברים. 

כך זה אכן מופיע.

מעניין שנכתב שקסטנדה נולד ב... כריסטמס. ומעניין שגם בסיפור ישו, לפחות בגירסה מסטית שלו, היו שני ישוע, שנולדו במקומות שונים: האחד בבית לחם והשני בנצרת, ובשלב מסויים הם התאחדו לאחד.

כמו ישו, גם קסטנדה היה יהודי (סבתו מצד אמו הייתה יהודיה)

דרך אגב, המסורת היהודית הוציאה מהתפיסה המקורית כל דבר ערך שקשור בנשים, אבל את ההגדרה והתנאי  להיותך יהודי הם לא לקחו מהאישה, או שלא הצליחו.


 למה התכוון קסטנדה בדבריו? 

מה פירוש "נעשים לאבני דרך" (milestones) ? 

מה פירוש אי התלות של הרגשות-כלפי-האם בביולוגיה או בזמן? 



**************

www.toltec.co.il

*


4 תגובות:

  1. לגבי הגיית השם "יהוה", שצץ בו הצליל W .
    מתוך הויקיפדיה:
    חוקרים פרוטסטנטיים הנהיגו את הקריאה "Yahweh" [יַהוֶה] – לפי קריאת השם 'יָהּ', אשר משערים שהוא קיצור של השם "יהוה", וכן על סמך ההשערה שהשם הוא צורה פעלית, על בסיס הכינוי "יהוה צבאות". כמו כן, זוהי ההגייה המקובלת בפי השומרונים, ונראה שיש לה שורשים קדומים.

    אני משער שאותם חוקרים היו גרמנים (במאות הקודמות רוב חוקרי המקרא והמזרח הקדום היו כמדומני דוברי גרמנית). בגרמנית לאות-W יש צליל של V. דוברי האנגלית כנראה לא הקפידו על שמירת הצליל, רק על האיות, וכך ההגייה הנפוצה היום היא W.

    השבמחק
  2. הקטע מתוך הכתבה בטיימס:

    When TIME confronted Castaneda with such details as the time and transposition of his mother's death, Castaneda was opaque. "One's feelings about one's mother," he declared, "are not dependent on biology or on time. Kinship as a system has nothing to do with feelings."
    Cousin Lucy recalls that when Carlos' mother did die, he was overwhelmed. He refused to attend the funeral, locked himself in his room for three days without eating. And when he came out announced he was leaving home.
    Yet Carlos' basic explanation of his lying generally is both perfect and totally unresponsive. "To ask me to verify my life by giving you my statistics," he says, "is like using science to validate sorcery. It robs the world of its magic and makes milestones out of us all." In short, Castaneda lays claim to an absolute control over his identity.

    התשובה שהייתה סתומה לכותב הכתבה:
    הזהויות שלנו כאן הן "דמויות במחזה המתקיים על במת העולם", אִתַּן אנו מזדהים, אבל הן לא באמת אנחנו. אנו הישויות האנרגטיות המאכלסות דמויות אלה.
    מכשף, כמו קסטנדה, שאינו מזדהה עוד עם אף לבוש גשמי שלו, אינו כבול לתפיסה המוגבלת של אלה שהבמה של המחזה היא כל עולמם.
    ועם זאת, יש בינינו קשרים אנרגטיים, במיוחד בתחום של הולדה (יחסי מין מביאים להולדה, גם אם תוצאותיהם אינן עיבור ביולוגי).
    מה עשה קסטנדה באותה הסתגרות של שלושה ימים?
    להסתמך על האמירה של אותה בת דוד ולחשוב שהוא היה שבור והתאבל, זו טעות. זה מזכיר לי את התיאור של ארמנדו את קסטנדה מלטף ספרים משומשים בחנות, וארמנדו עוד היה אדם ההולך בדרך הכישוף. בזמנו טענתי לגבי ליטוף הספרים, שקסטנדה ביצע קריאה אנרגטית (פסיכומטריה).

    מה הוא עשה באותה הסתגרות של אֶבֶל-לכאורה?
    ללא ספק משהו הקשור בחיבורים האנרגטיים בינו ובין מי שהייתה אמו: שחרר אותה, אם עדיין לא סיים לעשות זאת, או סייע לה במסעה. אולי אפילו סייע לה להצטרף לחבורתו, אם היא השתייכה אליה.
    הצבעתי בעבר על רמזים לכך שיש יחסי הורות ביולוגיים בתוך חבורות, וללא ספק הורות אנרגטית בין חבורות.
    פלורינדה המבוגרת היא אמה האנרגטית של פלורינדה הצעירה. נלידה כנראה אמה האנרגטית של טאישה. דונה סולדד היא אמו הביולוגית של פבליטו.
    הצעתי עוד יחסי הורות בפוסטים שעסקו בכך. לדוגמה: האישה האינדיאנית ובנה, איתם חי דון חואן בצעירותו.

    אבני-דרך מציינות התקדמות במסלול לינארי ורציף של זמן ומרחב. ישויות אנרגטיות שהגיעו אל שלמותן וממשיכות לפעול בעולם הזה, אינן מתקדמות בו על פי מפות השבילים שהעולם משרטט עבורנו.
    לחשוב שכל מה שיש זה המסלולים הללו, אבני הדרך הללו, זה להפשיט את העולם מהמַאגיוּת שלו.

    זהו ההסבר שלי לדברי קסטנדה.

    השבמחק
  3. נסים ארמיין טען שמשה ירד מהר סיני עם הלוחות שהיו בצורת פירמידות.
    אני הצעתי לראות בהורדת הלוחות עם הדיברות את הבאת חוק הנגואל; מפת המעשים אל החירות.
    והנה, בתחילת "כח השקט" מדבר דון חואן על סיפורי העוצמה עצמם כנושא (ולא מה שהם מספרים עליו).
    מטעמי חיסכון באנרגיה אני מביא את הקטע באנגלית :)

    I'm trying to introduce the sorcery stories as a subject," he replied. "I've never talked to you specifically about this topic because traditionally it's left hidden. It is the spirit's last artifice. It is said that when the apprentice understands the abstract cores it's like the placing of the stone that caps and seals a pyramid."

    כלומר, למבנה הידע הטולטקי, ככל הנראה: ל21- הליבות המופשטות, יש צורת פירמידה, וזה משתלב (גם) עם הטענה של נסים הארמי.

    השבמחק
  4. כתבה קצרה על זוג שהחליט לחיות מחוץ לכוורת, במעין חוות בודדים בנגב.
    http://www.themarker.com/markerweek/1.4023197

    השבמחק