יום ראשון, 26 ביולי 2020

המוות ממרק את הדברים, עושה אותם צלולים כבדולח (crystal clear)



זוהי הצעה פרשנית למשמעותו של הסיפור על מסעדת Los Vidrios, המופיע ב"מציאות נפרדת" פרק 3, עמודים 45-49.
מסעדה זו, שפירוש שמה: זכוכית (אבל גם קריסטל, גביש) נמצאת ככל הנראה על כביש ארוך ושומם במדבר, והיא כנראה מגישה בשר של בעלי חיים, הנדרסים שם על הכביש כדרך שגרה. בתרגום לטולטקית: למוות יש שם נוכחות מוגברת.
רכסי ההרים נראים משם כשחורים (בגלל פעילות וולקנית), כמו זקיפי בדולח (זכוכית, הבוקעים מהאדמה
אני חושב שדון חואן בפרשנותו מצביע על כך שיש פירוש רגיל לדברים, ורומז שלכל דבר יש משמעות גלויה ומשמעות נסתרת.
הפירוש של קסטנדה שייך במקרה זה לפרשנות הנסתרת, הפחות גלויה.
.
"לוחם חושב על מותו כשדברים נעשים לא ברורים (unclear)". (עמוד 48), ואני מפרש: המוות הופך אותם לצלולים כבדולח (מסלק את כל מה שאינו חשוב).
.
כשהם יוצאים מהמסעדה והחשיכה בחוץ, פסגות ההרים המשוננות והמבריקות כזכוכית מתמזגות עם שמי הלילה. הם יוצאים בנסיעה ואז מופיעים אורות המוות הרודף אחריהם (כשדברים נעשים לא ברורים המחשבה על המוות מבהירה אותם).
קסטנדה חושב שאלה הם אורות מכונית, ש"צצה מתוך האדמה", אבל דן חואן אומר שאלה אורותיו המוות הרודף אחריהם. שוב, שתי פרשנויות שונות לאותו דבר, פרשנות בנאלית ונסתרת.
כשהאורות נעלמים, קסטנדה בפירושו הבנאלי חושב שהמכונית סטתה או עצרה. לפי דון חואן, המוות לעולם אינו עוצר. לפעמים הוא מכבה את האורות שעל ראשו.
.
טוב מראה עיניים: 
זה כנראה מה שנשאר מהמסעדה ההיא.
לנוחותכם, מובא גם הקטע מהמהדורה הגרמנית של הספר :)
 
 
*************** 
הערות ותוספות

26.7.20

Bob Baldwin - Back to basics



=================
27.7.20

מה מקסים בשמאניזם?
============
התשובה נמצאת בחלק הפרשני לפרק הראשון של "גלגל הזמן" (בעמוד השני).
המוכר הלוט בערפל, זה מה שמקסים (fascinates, גם במובן המקורי של המושג: מטיל כישוף*) בשמאניזם. הדברים אינם ברורים, אבל נראים לנו מוכרים.
זיכרונות מצד שמאל?
מפגשים שאירעו בצד שמאל אינם נזכרים בתודעה הרגילה, אבל תחושת מוכרות עשויה להתעורר במפגש עם דברים כאלה.
.
* - fascinates - במקורו המושג ציין הטלת כישוף באמצעות מבט ויוחס למכשפות ונחשים. ראינו שטורפים משתמשים בזה, לדוגמה: היגואר שרדף אחריהם. ("עוצמת השקט")
באמצעות מבט כזה לכד דון חואן את קסטנדה וגרם לו לצאת לחפשו במרחבי מקסיקו. דון חואן מספק לנו הצצה לאופן שבו הקסם-במבט פועל (הרצון אוחז במה שנמצא מאחורי עין ימין ...).
כאן דון חואן אומר שהדברים שהוא אמר על העולם (ונתפשו על ידי קסטנדה כשמאניזם) הם שהקסימו את קסטנדה (ואני מוסיף: ואותנו הקוראים).
יש במושג זה, לדעתי, משהו התואם את התפישה הטולטקית: העולם הוא בעצם תפישה, ולכן הכישוף הוא "רק" תימרון של התפישה. fascinate מציין לכידת תשומת הלב (שהיא בסיס התפישה) באופן מאגי.
=================
28.7.20

יש גם מקום לאפשרות פרשנית שדון חואן תימרן את ההיקסמות של קסטנדה על ידי ערפול מושגים מוכרים לקסטנדה ויש לכך רמזים בספר (פסאודו-שמאניזם ועוד), אבל אני חושב שהפרשנות בפוסט עדיפה.
שוב מקרה של שתי פרשנויות מתחרות, אחת גלויה ומזמינה (את המיינד הזר), אבל היא גם מוליכה שולל.
=================
28.7.20


טאישה: האם הכפיל נמצא בתוך הגוף הפיזי, או מחוצה לו?
הנגואל ג'ון מייקל (שילוב של יוחנן המטביל ומיכאל המלאך (מחידושיו של עבדכם ), הוא הנגואל דון חואן) :
"It is inside and outside the physical body at the same time. "How can I put it? In order to command it, the part of it that is outside floating freely has to be linked to the energy that is housed inside the physical body.
"The external force is beckoned and held by an unwavering concentration, while the internal energy is released by opening some mysterious gates in and around the body."
("מעבר (החצייה של) המכשפים" עמוד 172)
האם גם אתם מקשרים זאת לכובע המתנופף של חנארו ("floating freely") שנוחת על מכוניתו של קסטנדה ומחזיר אותו מעולם המכשפים אל העולם הזה?
= מחזיר את מודעותו מהכפיל שבחוץ אל הכפיל שבפנים ומשם אל הגוף, הוא משכן המיינד.
זוהי הצעה פרשנית בלבד.
.
התמונה הבאה היא סתם אסוציאציה מעולם אחר. אלת השמים (נות) מעל אל הארץ (גב) וביניהם אל האוויר המחזיק את השמים. שתי ישויות תומכות את ידיו (כמו את ידי משה במלחמה בעמלק). מעל השמים משייטת לה סירת השמש של האל רע, שנאמר: "floating freely"
התמיכה של הידים ברורה יותר כאן:
=================
28.7.20

הדרך הטולטקית לשינוי עצמי
במקרה זה: גמילה מהתמכרות.
אפשר לשער שלשיטה כזו לא יהיו הרבה קליינטים
האם גם לכם זה מזכיר את ההליכה במדבר 40 שנה עד שהמוות יסיים לבצע את השינוי הנדרש?
מתוך "מפגשים עם הנגואל".
הדובר (הציטוטים) הוא קרלוס קסטנדה. המספר הוא ארמנדו טורס.





================
28.7.20


חידה
====
עם ישראל מתפלל (לכאורה מתכוון) דורות על גבי דורות, במשך אלפי שנה, מליוני אדם (במצטבר), לבנין ירושלים (לעצמאות דתית ולאומית).
מדוע זה לא הצליח להם (לאבותינו)?
קשה לטעון שמדובר בסיפור הצלחה, לאור העובדה שזה לקח אלפיים שנים של תלאות, ייסורים, פוגרומים (שואות קטנות). הקשיים הללו רק מחזקים את הרעיון שהתפילות לא היו מן השפה ולחוץ.
ואם יטען מי שיטען שהקמת מדינת ישראל עדיין איננה התגשמות התפילה (הכוונה), אז זה רק מחריף את השאלה.
================
29.7.20

יש לא מעט תשובות אפשריות לחידה: הם התכוונו במקביל באופן חזק יותר לשימור הגלות: תחזוק המסכנות והמחשבה שהגלות היא עונש ראוי לחטאיהם, האפשרות שהם אכן לא עשו את זה נכון, האפשרות שלא ניתן לשנות כל דבר במציאות המוסכמת ואופציה כזו לא הייתה קיימת במציאות. 
כיוון אחד נוסף שראוי לציינו:
השאלה בנויה על הנחה מוטעית. השאלה מניחה שיש עולם אחד בלבד, אבל אם ישנם עולמות מקבילים, ייתכן שחלק מהאנשים שהתכוונו לבנין ירושלים וכו. אכן הגיעו לשם, בעולם מקביל. הם לא שינו את העולם הזה, אלא עברו לעולם אחר.
האם יש לרעיון כזה בסיס בתפישה הטולטקית?
אני חושב שכן. לאחרונה נתקלתי במשהו המרמז לכך, אבל אין לי הרבה קצה חוט כדי לשחזר את המקום. אם אצליח, אחזור לעדכן.
================

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה