יום רביעי, 29 ביוני 2022

סודו של הנחש עטור הנוצות - יעילות והישגיות

 

בפרק הנוכחי ישנה הבחנה של משמעות בין שני מושגים (למעשה שלושה) שבעברית יש לנו רק מונח אחד עבורם, כלומר בעברית אין הבחנה ביניהם:
efficiency , effectiveness , efficacy
את הראשון מימין החלטתי לתרגם באופן זמני כ"הישגיות". אולי הזמן יניח על פתחי רעיון טוב יותר 🙂   . בין השניים האחרים לא עשיתי הבחנה. לדעתי, יש המון בלבול בתרגום מספרדית לאנגלית, או שאולי הבלבול במקור? ריבוי ההערות שלי בסוגריים - במקום בהערות שוליים - מסרבל את הקריאה. אני מציע לדלג על קריאת הסוגריים שעוסקים בעניין לשוני זה.
בעיקרון, ההבחנה הרעיונית של קסטנדה בין השניים היא פשוטה, ובה עלינו לדבוק.
=========================
יעילות והישגיות [Efficiency and Efficacy] [טיוטה]
במהלך שיחה נוספת, סיפרתי לקרלוס שהתחלתי במשטר של לקום בחמש בבוקר, עשיית מקלחת קרה ואחר כך עשיית התרגילים שהוא לימד אותנו. חשבתי שקרלוס יברך אותי על ההישג הזה, אבל הוא לא בירך על החדשות שלי, ואמר שכל מה שאני עושה זה לשים את עצמי בסכנה לחטוף דלקת ריאות.
הוא הוסיף: "מה שאתה עושה הוא לא מאוד יעיל להשגת המטרה [efficient, לדעתי אמור להיות כאן efficacious] ולא מאוד יעיל [effective]. להכריח [Forcing] את עצמך בצורה כזו לא ישיג כלום, מה שאומר שאתה שוחק את עצמך [wearing yourself] ללא שום תכלית".
הרגשתי שהוא מאיים על השיגרה שלי, אז ניסיתי לשנות את הנושא. אמרתי לו שהמונחים יעילות [efficiency] והישגיות [efficacy] שבהן הוא השתמש זה עתה נראים כחוזרים על עצמם [redundant, ההבחנה ביניהם היא מיותרת, אינה מוסיפה מידע].
אז הוא הסביר כי למכשפים חשוב מאוד לא לבלבל בין אמצעים לבין מטרות. "באופן שטחי, נראה ששני המושגים מתייחסים לאותו הדבר, אבל הם לא. בפועל, הם מופרדים על ידי תהום, והמעבר הצר על פני אותה תהום הוא חוסר-הרבב [impeccability] של דרך הלוחם. דרך הלוחם היא אומנות של איזון [balance].
הישגיות [Efficacy] היא השגת המטרות שלנו. יעילות [Efficiency], לעומת זאת, היא הדרך להשיג את ההישג הזה תוך שימוש בכמות האנרגיה המינימלית האפשרית. לדוגמה, שמאן הוא הישגי [efficacious] כאשר הוא מצליח לראות אנרגיה, והוא יעיל [efficient] כאשר ההישג הזה לא מבזבז את כל חייו [את כח החיים שלו, כנראה] – [כלומר] כאשר הוא משתמש בעוצמה הזו כדי להגדיל [increase, להגביר] את המודעות שלו ולא את החשיבות העצמית שלו.
הרואים הקדמונים היו מאד הישגיים [efficient, לדעתי זו טעות, וצריך להיות efficacious] [כלומר הם ידעו להשיג את מה שרצו להשיג] בצבירת [gathering, איסוף] עוצמה. עם זאת, הם השתמשו במתנות שרכשו כדי להפעיל שליטה על אחרים. כשהגיע רגע האמת, הם נותרו לכודים כאסירים בעולם היצורים הלא-אורגניים, חסרי הגנה לחלוטין. הם היו מאד הישגיים [efficient, לדעתי צריך להיות efficacious]; כן, אבל מאוד לא יעילים [very inefficacious, נראה לי כטעות. צריך להיות ineffective].
על ידי לימוד ייקוש, לוחם לומד כיצד לזקק את רמות היעילות [efficiency] שלו. כל טיפת אנרגיה חשובה, כל תנועה היא מכרעת [decisive, גם החלטית]. ההבדל בין האמן הלוחם הטולטקי למכשף השרלטן של הרחובות הוא שעבור הראשון, הפרטים הם בעלי חשיבות עליונה. יופייה של האמנות שלו מתגלה בכל צעד שהוא עושה. עבורו, החיים הם תרגיל באסטרטגיה, בעוד שהסוג האחר של מכשף מתפתה כל כך מרעיון ההישגיות [efficacy] - כלומר מהשגת מטרותיו האישיות - שהוא זורק את עצמו על מטרתו כמו זבוב [המטיל את עצמו] על חלון זכוכית, ובדרך כלל אינו משיג דבר. חייו אינם יצירת אמנות.
היעילות [efficiency] של הלוחם תלויה בעומק המחויבות שלו לדרך, אבל אסור לו להרשות לעצמו להתבלבל [be confounded] בהבנה [understanding]. הוא צריך להיות סבלני ולצבור עוצמה בהדרגה [מעט בכל פעם], כמו סוללה הנטענת לאט. רק בדרך כזו הוא יוכל לעמוד בפני האפקט המסנוור של הבהירות [clarity].
בד"כ החניך תוהה מדוע למיטיב שלו לוקח כל כך הרבה זמן ללמד אותו את מה שהוא צריך לדעת. נדמה שהכל נמסר בקמצנות [doled] טיפה אחר טיפה. זה נעשה כך משום שהחניך עדיין לא רכש סבלנות [patience]. הוא לא יודע שקו ישר הוא לא תמיד הדרך הקצרה ביותר.
מטפלים ביעילות [efficiency] על ידי יישום אומנות הייקוש. כאשר תילמד לתכנן כל צעד תוך שמירה על היותך גמיש מספיק כדי לאלתר בן רגע, [אז] תבין על מה אני מדבר.
הלמידה כיצד ליצור אסטרטגיות היא בעלת חשיבות עליונה בדרכו של הלוחם. בשלב מסוים של דרכי, נעשיתי כה אובססיבי לגבי אסטרטגיות, שנמנעתי מאינטראקציה עם אנשים".
"ואיך הצלחת להתגבר על זה?" שאלתי.
“לא עשיתי שום דבר מיוחד; השינויים קרו מעצמם. ברגע מסוים רכשתי ביטחון עצמי מוזר [a strange self-confidence]. הרגשתי שאני יכול לעשות כל מה שאמקד בו את מחשבתי [anything I set my mind on].
המטרה של הלוחם היא להתגבר על הגבולות [limits, מגבלות] שאנו מטילים על התפיסה [perception]. כדי להשיג זאת, הוא משתמש בכל הטכניקות הזמינות, ומשפר [enhancing, מגביר] כל אחת על ידי הנחישות [determination] והיצירתיות שלו.
לכן, ההישג הגדול ביותר שלנו איננו העתקת מקומה של נקודת המאסף ככזו, מכיוון שאנו עושים זאת באופן לא עקבי כל הזמן: [אלא] זה לעגן [anchor] אותה בעמדה חדשה באמצעות משמעת [discipline]. לכן אני אומר שהישגיות [efficacy, ואולי הכוונה היא ליעילות], עבור מכשף, פירושה להשיג שליטה של גוף החלימה ואז לערוך מסעות לתוך האינסוף [immensity, הדבר העצום] הזה שם בחוץ."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה